Ohoj – så tar du kommandot ombord

Båten är ofta manligt revir. Men alla på en båt ska kunna manövrera och lägga till. Häng med på en båtkurs för kvinnor.

Expertens bästa tips

– Lägg dig 200 meter från land. Testa hur båten rör sig när du lägger in fram- eller backväxel och styr på olika sätt. Då lär du dig förstå propellerverkan och du får en känsla för hur båten uppför sig i olika lägen. Du kommer att känna hur vinden och strömmen påverkar båten.
– När du ska lägga till: Stanna båten en bit ifrån bryggan. Planera vilka moment du behöver göra för att hamna rätt.
– Var lugn och ta en sak i taget. Lägg om rodret först. Lägg in fram eller back sedan.
– Manövrera i så låg fart som möjligt. Blir det fel, blir det små fel. Är det lugnt väder räcker det oftast att bara klicka in växeln och sedan lägga ur den direkt igen, för att båten ska få tillräcklig fart för att lägga till eller ifrån.
–  Om det blåser – försök hitta en förtöjningsplats där vinden kan hjälpa dig.
– Blir det fel, försök inte rätta till. Kör runt och tillbaka till utgångsläget. Gör om och gör rätt.

 

Fler praktiska båttips >>

Här kan du gå kurs

Stockholm och Göteborg Manövrera och lägg till, www.sjoklar.se.
Stockholm Kurser för motorbåt eller segelbåt, www.batagarskolan.se.
Malmö Motormanövrering, www.seglingskursimalmo.blogspot.se.
Stockholm Seglingskurser, www.vindovatten.se.

– Yes! ropar Amy Wengelin när hon galant lyckas med kursens första praktiska övning. Hon tar ut övningsbåten från bryggan och lägger sedan till igen.
Vi andra, som stått helt tysta när Amy manövrerat, konstaterar att hon gjort precis enligt teoriboken. Nu är det Lena Sandells tur. Hon resonerar högt för sig själv om hur hon ska göra. Planerar varje moment. Så sätter hon fart och parkerar båten perfekt med långsidan mot bryggan.
– Jag måste haft tur. Det gick mycket lättare än vad jag hade föreställt mig, säger hon förvånat.
Vi är på Sjöklars tjejkurs i Stocksund i Stockholm, för den som vill lära sig mer om att manövrera och lägga till. Vi ska träna ombord på en aluminiumbåt med 300 hk i motorn och en maxfart på 40 knop. Det är perfekt väder; sol och en liten bris. I den lilla hamnen finns några flytbryggor med y-bommar och en ramp där mindre båtar kan sjösättas. Övningsbåten ligger förtöjd intill en pråm med båtar både framför och bakom. I fem timmar grillas vi med både teori och praktik.
När det är Annelie Nordenbäcks tur att testa att lägga till bestämmer hon sig för att göra det extra besvärligt och vända båten inne i hamnen först. Det är trångt. När hon ska sikta mot rätt punkt på bryggan driver båten iväg av vinden och hon hamnar lite fel.
– Ingen fara! Vänd ut igen så gör vi om, säger vår instruktör Erik Björnhage.
Annelie tar nya tag, planerar exakt hur hon ska göra och strax ligger båten med bredsidan mot bryggan igen.

Det ser enkelt ut

Hela morgonen har vi ägnat åt teori och gått igenom de olika moment som krävs för att lägga till eller ifrån. Vi har pratat propellerverkan om propellern är höger- eller vänstergängad, om hur vinden påverkar, hur vi enklast bromsar och hur vi ska parera mot vind och ström. Det ser enkelt ut på papperet.
– Var noga med att planera i förväg och gör alltid en sak i taget. Ställ in rodret först och lägg i växeln sedan, säger Erik och tillägger:
– Om du gör båda samtidigt blir det ofta fel och då är det lätt att gasa på alldeles för mycket eller ratta åt fel håll. Ett litet fel blir då större och blir svårare att häva. Det är i sådana lägen det händer olyckor, säger han.
Amy börjar skratta:
– Var du med oss förra sommaren?
Alla skrattar och nickar igenkännande. Vi har alla våra berättelser från livet på sjön. Om konflikter och tillfällen då allt gått snett eller om en önskan att lära sig mer. Som berättelsen om kvinnan som tar in en stor segelbåt i en naturhamn med en hand på ratten och en fot på gasreglaget. Mannen står i fören och håller koll på eventuella stenar. Bara någon decimeter från klipporna stannar hon
båten och backar ut igen. Slänger i ankaret, sätter foten på gasreglaget och styr åter in båten. Vem vill inte kunna göra så?

Lär sig bra knopar

Dagens praktiska övningar börjar med att träna några knopar som är bra att kunna när man lägger till.
Se knopskola här >>
– Ja, jag bara knyter fast, säger Annelie. Det har aldrig släppt, men jag gör inte rätt, säger hon när Erik börjar visa knoparna vi bör kunna.
Det är råbandsknop, pålstek, skotstek och dubbelt halvslag. Vi tränar mest på pålstek och dubbelt halvslag. Båda är bra vid förtöjning. Med pålsteken gör man en ögla som alltid går att få upp, vilket är bra ur säkerhetssynpunkt om man snabbt måste iväg.
Ombord på övningsbåten sveper den lätta brisen in genom dörren som står öppen ut till fören. Det har hunnit bli eftermiddag och det är i mitten av april, så vindarna är fortfarande kalla. Ett bad känns inte särskilt lockande. Erik går akterut, han ska kolla bensinen. Bensinen? säger vi, men instrumentbrädan visar ju full tank. Vad menar han?
– Man överbord! skriker han då och kastar ut en gul liten boj i vattnet.
Han har lurat oss! Hur var det nu vi skulle göra? Jo, först får en av oss snabbt uppdraget att hålla koll på var bojen ligger. Det görs genom att sträcka ut hela armen och peka mot bojen. Den som styr behöver bara följa armen och inte leta i vattnet efter personen som ska plockas upp. Nu gäller det  att manövrera båten fram till bojen så nära att vi kan plocka upp den utan att köra på den.
Enligt teoriboken är det enklast att göra Williamsons dubbla sväng; sväng ut 90 grader, sväng runt 270 grader och kom tillbaka. Så långt är det lätt. Men sedan kommer frågan om svängen ska göras i med- eller motvind. Var påverkas båten minst av vinden? Vi konstaterar att fören är högre än aktern. Då bör vi närma oss personen med vinden i ryggen, annars finns det risk för att vinden tar tag i fören och gör det svårt att manövrera. Efter lite trixande lyckas vi till slut rädda den gula bojen. 
Vi blir säkrare och säkrare ju längre dagen går. Vi lägger till både långsides och mellan y-bommar. Vi rattar båten, lägger i och ur växel och backar, helt odramatiskt. Våra ryggar sträcks och vi får den där självklara sjömanshållningen, den som säger att vi har allt under kontroll. Vi har helt enkelt tagit kommandot över båten. En sån härlig känsla! Nu förstår vi varför så få män vill lämna ifrån sig rodret när det är dags att lägga till. Men i sommar blir det annorlunda. Vi ska inte längre vara några osäkra hopp-i-land-kallar. Nej, i år ska vi lägga till och någon annan får sköta tamparna i för-en. Det är slut med konflikterna ombord.

 

Text och foto: Mari Dahl

 

Fler praktiska båttips >>

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top