Annons:

 

 
Stäng X
 













































































 
 
 
close
loading
Steg 1

1. Ställ dig bakom din arbetskamrat. Börja alltid med att lägga händerna lugnt på hennes/hans axlar. Slappna av och ”känn in” varandra. Det handlar om att varva ner, att komma i rätt sinnesstämning. Foto: Theresia Köhlin

Steg 2

2. Börja med kappmuskeln, partiet från nedre nacken till toppen av axlarna som liknar en galge. Lägg fingrarna löst på framsidan av din arbetskamrats kropp – just nu ska du inte använda dem. Dina handlovar är på baksidan av hennes kropp. Använd dem för att mjukt massera ”galgen”. Försök att vara lyhörd. Det får inte göra ont – bara skönont. Variera dig genom att trycka in dina tummar och dra in dina fingrar mot kappmuskeln – som en tryckning och vridning samtidigt. Gnid och knåda. Foto: Theresia Köhlin

Steg 3

3. Gå nu upp till nacken. Ställ dig vid sidan om din kollega. Använd en eller bägge händer för att massera nackskinnet. Håll nackskinnet mellan tummen och fingrarna som om du lyfte en kattunge och massera upp och ner, fram och tillbaka. Du kan gå upp en bit mot skallbasen och ner mot ryggen. Gå inte ut för långt åt sidorna, mot öronen – det är obehagligt. Obs! För en nybörjare kan det vara lättare att använda en hand. Kom då ihåg att lägga den andra handen mjukt på hennes axel. Det känns mer rofyllt än om den bara ”fladdrar” omkring. Foto: Theresia Köhlin

Steg 4

4. Gör små cirklar med fingertopparna i det mjuka området just under skallbasen. Var försiktig, det här är ett känsligt ställe med massor av muskelfästen och akupunkturpunkter. Går du loss för hårt kan det göra mycket ont. Foto: Theresia Köhlin

Steg 5

5. Massera din arbetskamrats hårbotten ungefär som om du hade klister på fingrarna och skulle schamponera henne/honom. Sätt fingrarna ordentligt i skalpen – nästan som om du skulle lyfta upp den – och dra runt dem ett tag på samma ställe så att blodcirkulationen kommer i gång. Flytta dina fingrar och fortsätt. Vispa inte runt i håret! Foto: Theresia Köhlin

Steg 6 & 7

6. Lägg handflatorna precis ovanför din kollegas öron så att finger-topparna vilar mot hjässan. Tryck mycket sakta och hårt ”ihop” hennes/hans huvud. Släpp långsamt. Oerhört skönt och effektivt mot huvudvärk. Upprepa några gånger. Återgå en stund till kappmuskeln enligt punkt 2. Foto: Theresia Köhlin

Steg 8 & 9

8. Knåda din kollegas överarmar med handloven och hela handen. Massera bägge armar samtidigt eller en i taget. Böj knäna, inte ryggen när du masserar nedåt armen. Sitt på en pall om det känns skönare. Återgå än en gång till punkt 2. Foto: Theresia Köhlin

Massera varandra och må bra

13-02-19 11:24
Hälsa |
Tänk på

Din egen hållning när du masserar! Massera bara kroppens mjuka delar, inte skelettet.

Knåda, klappa och tryck. Lär dig att massera och gör succé hos kollegorna.

Skrivbordsjobb, tunga matkassar, stress och för lite sömn leder ofta till spända axlar och stel nacke. En stunds skön massage lindrar värken och gör dig dessutom lugnare och gladare. Isabel Ball på wellnesscentret Centre of Attention i Stockholm har tagit fram ett smart massageprogram som både du och dina arbetskamrater lätt kan lära sig.

Fördelar med att massera varandra

  • Det är gratis – och trevligt.
  • Den kan ges var som helst, eftersom du är fullt påklädd. 
  • Att ta ansvar för sin egen hälsa är en del av den växande wellnesstrenden.
  • Den är särskilt lämplig för nordbor eftersom kylan försämrar blodcirkulationen, vilket kan leda till att musklerna inte får tillräckligt med syre, värme och näring – och krampar.
  • Den ger snabb lindring mot den värk i axlar och nacke som allt fler får av enformigt eller stillasittande arbete.
  • Ny amerikansk forskning visar att till och med en enda massagebehandling ger mätbara biologiska effekter, som minskade stresshormoner, utöver de muskelavslappnande effekterna som redan är belagda.
  • Minskar kroppens stresshormoner. 
  • Ökar lugn-och-ro-hormonerna.
  • Är smärtstillande.
  • Sänker blodtrycket.
  • Främjar koncentration och intellektuell prestationsförmåga. 
  • Minskar ryggbesvär som smärta, stelhet.
  • Lindrar oro, rastlöshet hos barn med add/adhd.    
  • Minskar aggressiviteten hos ungdomar.
  • Förbättrar kroppsuppfattningen hos anorektiker och bulimiker.

Massage lindrar sjukdomar

  • Stärker immunförsvaret.
  • Främjar läkning (till och med av brännskador).
  • Lindrar symtomen på depression (bättre sömn, mindre oro).
  • Lindrar utslag, eksem, andra hudbesvär.
  • Förbättrar lungfunktionen hos astmatiker.
  • Minskar blodsockernivåerna hos diabetessjuka.

Av: Pina Nilson

 

Kommentarer

 

Skriv kommentar

Rubrik:
Namn:
   
 
Bloggar kropp&själ

Kolhydratproblem

"Ett exempel på att komplicerat, dyrt och farligt alltid är förstahandsalternativ inom skolmedicin ..."
 

natur, promenader

"Vill bara till alla hennes bloggvänner meddela att Majastina lugnt och stilla somnade in i går ef ..."
 

Att tappa livslusten

" Det har varit en minstsagt händelserikt år. Fått barn och flyttat. Under hela graviditeten skydd ..."
 

Om ditten och datten

"Tittade lite på internetbanken och det har inte kommit några pengar ännu. Ärligt talat så tror ja ..."
 

vardagligheter

"Dottern har startat Sveriges Största Hästblogg! Och anmälningarna börjar redan trilla in *ler* så ..."
 

 

fler artiklar
close
loading
 

close
loading
 

close
loading
 

Ta cykeln till jobbet
close
loading
 

Maria Fröjdh och Åsa Albinsson
close
loading
 
 
 

Annons: