Annons:

 
Stäng X
 













































































 
 
 

Om Icakuriren

Icakuriren är Hela Sveriges veckotidning. Icakuriren är en kompis i vardagen och ger både tips och råd och sköna lässtunder i soffhörnet. Läs gärna våra regler om nätvett och –etikett för icakuriren.se.


Icakuriren – en lång och framgångsrik historia

Ur Icakurirens första utgåva 1942.

 

Det hände sig i mitten av 1980-talet att det kommunistiska Kina ordnade en studieresa för europeiska medier. Icakuriren representerade Nordeuropa, och under den första bussturen höll Icakurirens utsända upp sin tidning och berättade lite om innehållet.

De andra deltagarna, politiska journalister och Asienspecialister från drakar som The Times och Neue Zürcher Zeitung, blev alla mycket imponerade. Frågorna haglade. Något liknande existerade inte i deras hemländer.
Och Icakuriren står verkligen ut, även i det svenska medielandskapet.
De gigantiska upplagorna, det breda innehållet, den urstarka titeln som närmast etsat sig fast i den svenska arvsmassan – Icakuriren är utan tvekan en av Sveriges genom tiderna största tidningssuccéer. Kanske den allra största?

Uppstickaren Ica föds
Historien tar sin början 1940. Delar av livsmedelshandeln har gått samman i något som kallas för Ica, en förkortning för Inköpscentralernas Aktiebolag.

 

Icakurirens målgrupp var den vanliga kvinnan, som på 40-talet var en hemmafru.

 

Vid den här tiden är Ica en uppstickare och så pass okänt att folk är osäkra på uttalet. Säger man I-ce-a, eller?
Dagligvarumarknaden domineras av jätten KF, som bland mycket annat även sysslar med folkbildning.
KF-rörelsens tidskrift Vi är ett forum för mästerfotografer och litterära storheter som Karin Boye och Ivar Lo-Johansson och når stor spridning i det bildningstörstande folkhemmet.
De kulturella ambitionerna inom den nybildade Icarörelsen är mer modesta, men en tidning vill man åtminstone ge ut.
Icakuriren föds i form av en vikt folder som delas ut gratis till kunderna. Grunden är några annonser som varit införda i Stockholms-Tidningen, kompletterade med redaktionell text.
Två år senare, 1942, utkommer Icakuriren som tidning i egentlig mening. En tecknad, leende handlare i vit rock hälsar läsarna välkomna genom en flott gest med mössan.

Ur innehållet: en lektion i köttköp, förslag till veckomatsedel, tips om skovård och hur man bäst kokar potatis, ett test av husmorskunskaperna (krutong uttalas ”krotong”) och första delen av följetongen Olika världar.
Läsarna möter också seriefiguren Monica, som från och med nummer två naturligtvis får namnet stavat Mon-Ica.

Upplagan växer
Icakurirens målgrupp är den vanliga kvinnan, som vid den här tiden i regel är en hemmafru.
Tidningen, tryckt i svartvitt på vanligt dagspresspapper, blir snart en självklar kompis för alla som dagligen jonglerar med hushållsbestyr och ransonerings­kuponger och försöker få matkassan att räcka.
På några år växer upplagan till fyra-, fem-, sexhundratusen exemplar.
Framgångarna tycks ta alla på sängen, inklusive redaktionen själv som är inhyst i en etta med adress Vasaparken 4 i Västerås. Annonserna strömmar in, sidantalet sväller och man får flytta till större lokaler på vindsvåningen i samma byggnad.

En så kallad fackredaktion inrättas vid Stureplan i Stockholm där också ett toppmodernt provkök med flera anställda baseras 1953.
Trots Icakurirens popularitet blir tidningen inte riktigt accepterad av sina mer kändisorienterade och kolorerade kolleger. För dem är Icakuriren den präktiga kusinen från landet som fastnat vid spisen, en kanske medvetet orättvis nidbild.
För Icakuriren blickar också ut i världen, skänker en smula flärd och blir med tiden allt mer problematiserande.

Först om mikrovågsugnen
På 1950-talet rapporterar Icakurirens utsända från presidentval i USA och misären i Köpenhamns slum. Tidningen är först i Sverige med reportage om mikrovågsugnar och skickar varje år en reporter till de stora modevisningarna i Paris. Här finns mönster till sexiga – även om ingen någonsin använder det ordet – nattlinnen att sy och artiklar om allvarliga ämnen som depressioner och våldtäkter.
Trots att konkurrenterna försöker negligera Icakuriren, är det de själva som hamnar i skymundan på alla pressvisningar där Icakuriren i kraft av sin jättelika upplaga alltid erbjuds de bästa platserna.
Under Icakurirens första tid innehåller varje nummer en slags ledarartikel där världen betraktas ur ett Icahandlar-perspektiv. Framtoningen av språkrör för Icahandeln klingar så småningom av för att sedan försvinna helt.

Att avslöja brister även i Icas sortiment blir en självklarhet när tidningen etablerar sig som nummer ett på test- och konsumtionsområdet på 1960-talet. Men det redaktionella oberoendet visar sig länge vara svårsmält för vissa Icadirektörer, som hör av sig med bekymrade påringningar till redaktionen när de egna varu­märkena får stryk.

På 1960-talet började Icakuriren ta upp samhällsfrågor tillsammans med de ursprungliga hushållsbetonade artiklarna om stort och smått.

Rekordstor upplaga
Från senare delen av 1960-talet och framåt sker stora samhällsförändringar. I denna politiska, ”socialrealistiska” tid håller Icakuriren fast vid sin hushållsbetonade huvudinriktning, men bygger också ut samhällsjournalistiken. Bland annat skildras nya lagar av betydelse för kvinnors villkor, privat och ute på arbetsmarknaden.

På 1970-talet är Icakuriren en verklig institution och når andra halvåret 1971 en oöverträffad upplaga på inte mindre än 777 108 exemplar. I vissa orter har Icakuriren en hushållstäckning på hela 90 procent.
Denna enorma upplaga och Icakurirens höga trovärdighet är en fullständigt oemotståndlig kombination för annonsörerna.

Några helsidesannonser i Icakuriren blir en effektiv reklambombmatta över de svenska hushållen när ett tvättmedel eller en ny bil ska lanseras.
Tidningen badar vid den här tiden i pengar och levererar miljon efter miljon till ägarna. Utan att blinka kan Icakurirens redaktion betala 100 000 kronor för ett enda tvättmaskins-test, vilket är många gånger mer i dagens penningvärde.
Icakurirens ofta återkommande tävlingar av typen ”Sveriges finaste lapptäcke” får så massiv respons att bidragen levereras lastbilsvis.

Splittrad redaktion
Organisationen växer, sväller, spretar. Att tidningen görs på tre ställen upplevs som förvirrande även internt. Centralredaktionen finns på Stora Gatan i Västerås, fackredaktionen är belägen på Hagagatan i Stockholm medan provköket håller till på Odengatan i samma stad.

På Icakuriren finns en hel stab på nio personer som besvarar läsarfrågor. Frågeservicen ingår i prenumerationspriset och policyn är att alla frågor ska besvaras. Långt före Googles tid krävs smärre detektivbragder, som när någon behöver reservdelar till en dansktillverkad matberedare eller vill veta exakt hur många kloster som finns i Sverige.

En läsare spelar fiol i telefon och undrar om det möjligtvis kan vara en Stradivarius.
Icakuriren har egen snickare, som över en natt kan trolla fram en rödmålad stuggavel med spröjsat fönster inför en fotosession i ateljén.

Mönster- och handarbetsavdelningarna sprutar ur sig nyheter. Tidningen ger ut böcker och receptsamlingar, säljer rosor och körsbärsträd. Ur reseverksamheten uppstår Icakurirens reseklubb som så småningom får 10 000 medlemmar och utnämns till Sveriges bästa resebyrå. Jaså, engelskan behöver brushas upp? Tack och lov då för Icakurirens språkkurser. 24 EP-skivor för endast 195 kronor.

Mot slutet av 1900-talet är den traditionella kvinnovärld som Icakuriren byggt sin existens kring i det närmaste försvunnen. Människor i aktiv ålder saftar inte längre  och vem gör efterrätter från grunden en vanlig vardag?
De trogna urprenumeranterna börjar dö undan. Samtidigt hårdnar konkurrensen om de yngre läsarna, som är dyra och svåra att locka med specialerbjudanden och premier.

Tuffare tider
1996 är Icakurirens annus horribilis. Det är hål i kassan och resultatet visar ett minus på drygt 30 miljoner kronor. Ett ekonomiskt åtstramningsprogram stoppar blodflödet. Icakuriren får ett styrelseuppdrag att sänka genomsnittsåldern bland prenumeranterna.
Samtidigt blir Icakuriren en pionjär inom de nya, digitala medierna och belönas redan 1997 med Svenska Publishing-priset för sin sajt.
I dag är icakuriren.se en av Sveriges största tidskriftssajter med drygt 100 000 unika besökare i veckan.
Tilltalet i papperstidningen blir successivt rakare, mer respektlöst och framåtblickande. En av de mest dramatiska förändringarna i tidningens historia sker 2007, då Icakuriren byter till ett mindre format och ett tjockare, glansigare papper.

Starkt varumärke
Nu skriver vi 2013 och olyckskorparna kraxar om papperstidningarnas förestående död. Men Icakuriren står stabil med en upplaga som långtidsparkerat sig i toppskiktet bland familjetidningarna. Och oavsett publiceringsform har Icakuriren ett urstarkt varumärke.

En vinterdag med snökaos på Stockholms gator hörs ett trivsamt knatter inne på Icakurirens redaktion på Birger Jarlsgatan 61. På en av skärmarna växer förstasidan fram till nästa nummer av tidningen. Rubrikerna berättar om gourmetresor till Alperna, pojkars problem med läsning, smart-tv, folk som bloggar om sina sjukdomar… och ser man på, ligger det inte en extra tematidning om stickning i långtidsplaneringen?!
Något i tidsandan tycks skapa ett sug efter den typen av mix och material. Nutidsmänniskan vill blicka utåt, men intresserar sig samtidigt för det långsamma, nära, hemvävda och trygga.
I denna intressanta tid lever och verkar Icakuriren, kanske med bättre förutsättningar än på länge. Det ser lovande ut. Mycket lovande.

Av Fredrik Kullberg

 

Hantera din prenumeration

www.prenservice.se

Kundtjänst

Telefon kundtjänst
021-475 75 10 (prenumerationer, mm)

Postadress
Kundtjänst, 113 91 Stockholm

E-post
kundtjanst.kuriren@formapg.se

 

Redaktionen

Telefon
08-728 23 00

Postadress
113 91 Stockholm (eget postnummer)

Besöksadress
Birger Jarlsgatan 61, Stockholm

Paket- och Godsadress
Tulegatan 6, 113 53 Stockholm

E-post
red.kuriren@formapg.se

 

Annonsera

Telefon
021-475 75 50

E-post
annonsera@formapg.se