Helena Rönnberg

"Vår tids virus"

Helena Rönnberg

“Olina!?” Kvinnan bakom disken ropade namnet på pappmuggen, men det tog en stund innan jag förstod att det var mig hon syftade på. När jag fick min beställda kaffe såg jag att mitt namn var så slarvigt skrivet på muggen att det för all del kunde tolkas som Olina.
Det sägs att en stor kaffekedja har som hemlig strategi att med flit skriva fel namn på muggarna med hämtkaffe. Många kunder tycker nämligen att de knasiga namnen är så underhållande att de lägger upp bilder på muggarna på alla möjliga sociala medier. Och vips, så har de hjälpt till att sprida företagets logga och namn.
Inte vet jag om det är en skröna, men med tanke på hur effektivt saker sprids via internet är det inte konstigt om företag vill utnyttja vår iver att dela med oss. 

Häromveckan i min morgontidning hade fina varuhuset i Stockholm en annons med en bild på en klänning. Under bilden stod att läsa att klänningen kostade nästan 5 000 kronor, inklusive skräp.
Vilken slarvig miss! Här har de kostat på sig en helsidesannons för en exklusiv klänning, och så klantade någon till det. Men kanske var det inget misstag? Alla som ser annonsen förstår vad det ska stå egentligen. Samtidigt är det en underhållande felskrivning, bara tanken på att det skulle ingå skräp när man köper ett så dyrt plagg är humor.
Samma dag fylldes mitt flöde på Facebook av människor som la ut en bild på annonsen med en lustig kommentar till, nöjda över upptäckten av korrekturfelet ville de bjuda andra på ett gott skratt. Med deras hjälp fick varuhuset mycket större uppmärksamhet än de skulle fått av en enskild annons.
Kvar sitter jag med en känsla av att ha blivit lite lurad. Inte för att ett felskrivet namn på en kaffemugg eller ett eventuellt medvetet textfel i en annons skadar människor. Men jag vill inte vara en ofrivillig del av en marknadsföringskampanj. På sikt gör sådant här något med trovärdigheten. I det här numret av Icakuriren har vi granskat färdiga buljongtärningar (se gransningen här >>). Det visar sig att flera av dem består till 50 procent av salt, och bara ett par procent köttextrakt. Borde man inte få mer smak för pengarna, salta kan man ju göra själv? Kanske dags att göra ett inlägg om saltbomberna i tärningsform. Du följer väl Icakuriren på Facebook? Följ oss på Facebook här >>

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top