Läsk gör dig gammal

10-04-29 10:28
Den som dricker mycket läsk riskerar att bli gammal allt för tidigt. Det visar en ny amerikansk studie.
Dricker du mycket läsk. Då riskerar du att åldras i förtid. Forskare vid Harvard Universitet har funnit att fosfor, som finns i läsk, men också i många halvfabrikat, skyndar på åldrandet och orsakar hjärt- och kärlsjukdomar. Studien, som utfördes på möss, visade att höga halter av fosfor också gör så att muskler och hud förtvinar.
Läsk, som Coca Cola innehåller tre procent fosfor, det är relativt lite, så länge man inte regelbundet dricker många burkar om dagen. Det berättar Susanna Larsson, doktor i epidemiologi vid Karolinska Institutet för tidningen Metro.
- Jag tror snarare att boven i läsken är sockret, som ju kan leda till övervikt och i förlängningen för tidig dödlighet. Det är aldrig nyttigt att överdriva läskdrickandet. Det är stor skillnad på att dricka mycket läsk varje dag och lite någon gång i veckan, säger Susanna Larsson.