Snabba kolhydrater sämre än mättat fett

10-05-31 09:43
Mättat fett är inte största boven i dietdramat. Snabba kolhydrater ökar risken för hjärtinfarkt betydligt mer.
Det rådande kostbudskapet från myndigheterna i över tre decenniers tid har varit att dra ner på fett, särskilt det mättade fettet, för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Nu presenterar danska forskare den första stora långtidsstudien om vad som händer när vi byter ut mättat fett i maten.
Studien, som presenteras i senaste numret av American journal of clinical nutrition, visar att för varje 5-procentig överflyttning av energiintaget från mättat fett till snabba kolhydrater ökar risken för hjärtinfarkt med 33 procent.
– För mycket mättat fett är inte bra, men inte så farligt som kolhydrater av dålig kvalitet, sammanfattar Mariane Uhre Jakobsen, doktor vid Universitetssjukhuset i Århus som varit med och gjort studien, till Svenska Dagbladet.
I studien ingick 53 644 medelålders män och kvinnor som rekryterades mellan 1993 och 1997 och sedan har följts upp i snitt tolv år. Under perioden noterades 1943 hjärtinfarkter i gruppen.
Alla kolhydrater är dock inte dåliga. Växlade man från mättat fett till långsamma kolhydrater med lågt GI som fullkornsprodukter minskade risken något medan om man växlade till kolhydrater med medelhögt GI märktes ingen effekt alls.
Den mest hälsosamma dieten är alltså kolhydrater med lågt GI och framför allt fleromättade fetter. För varje 5-procentig växling från mättat fett till fleromättat fett minskade risken för infarkt med 25 procent. Ingen effekt hittades bland dem som gått över till enkelomättat fett.