Annons:

 

 
Stäng X
 













































































 
 
 

Dålig respekt att sälja kläder av för tunt garn.

13-02-25 15:44
close
loading
Hål i tröjan av tunt garn

Billig eller dyr verkar inte spela någon roll. En dag finns de bara där; de pyttesmå hålen i tröjan.

En topp för 99 kronor kan tyckas billigt. Men om den bara går att använda några enstaka gånger blir fyndet dyrt om man räknar cost by use, alltså kostnad per användning. Vid fikat på redaktionen börjar vi hetsa upp oss över den dåliga kvaliteten på toppar och tröjor.

Simon berättar om hålet i sin Star Wars-tröja från H&M som definitivt inte var orsakat av Darth Vaders lasersvärd.

Lotta lyfter på tröjan och visar tre hål på sitt linne från klädkedjan Monki. Anna berättar om hålet nära halslinningen på den gråa toppen från samma ställe.
– Tröjan kostade bara någon hundralapp men det är ingen ursäkt. Den borde hålla ett par månader i alla fall.

Betydligt dyrare var Camillas korallröda t-shirt från Filippa K, som hon endast hann använda en enda gång innan hon upptäckte hålet på framsidan.
– Affären sa att det kunde bero på knapparna i jeansen. Det är ingen bra ursäkt, man måste ju trots allt få ha byxor på sig, menar Camilla som reklamerade tröjan och fick en ny. Om den kommer att hålla bättre är oklart, den ligger ännu på vänt inför den stundande våren.

För lite material
Mal eller pälsängrar föreslår någon. Nej, ”alla” på redaktionen kan inte ha mal hemma, inte heller undermåliga tvättmaskiner. Tesen styrks av Gunilla Jönsson, textilingenjör på Textil & Läderlaboratoriet:
– Hålen beror säkerligen på att tröjorna och topparna görs av för lite material och att de tunna trådarna i garnet brister. Det kan också vara så att garnet är skarvat och därför har lättare för att brista. Kvadratmetervikten för singeljersey, det som i affärerna kallas slätstickad trikå, är lätt och minsta ojämnhet i garnet gör att det brister.

Företag som säljer kläder som går sönder på grund av garntrådar som brister visar brist på respekt. Inte bara för oss kunder. Den som drabbas hårdast av slit och släng är allas vår miljö.

 

REDAKTIONEN

Kersti Byström

Reporter
Skicka e-post

 
 

Kommentarer

 

Skriv kommentar

Rubrik:
Namn:
   
 
 
 

Annons: