Guide: Köpa husbil och husvagn

Vilken typ av campingliv passar dig? Och hur mycket kommer det att kosta? Här är allt du behöver veta inför köpet av husbil eller husvagn.

Räcker vanligt B-körkort?

För husvagn:
– Ja, om husvagnens och bilens totalvikt (maxlastade) inte överstiger 3 500 kilo. Obs: Husvagnens totalvikt får ej överstiga dragbilens tjänstevikt. Från 19 januari 2013 får du köra bil + husvagn för upp till 4 250 kilo, och viktjämförelsen tas bort.
För husbil:
– Ja, om husbilen inte väger mer än 3 500 kilo. Personer med körkort utfärdat före 1 juli 1996 – som ej återkallats! – får även köra husbilar som är registrerade som personbilar och väger över 3 500 kilo (alla nyregistrerade svenska husbilar från
1 maj 2006 klassas som personbilar klass II). Är körkortet nyare måste du ha körkort C för att få köra bilar tyngre än 3 500 kilo.

(Källa: Transportstyrelsen.)

Hur fort får man köra?

Med husbil:
– Samma som personbil, om den är klassad som personbil. Vissa räknas som lätta lastbilar; då gäller samma regler som för dessa fordon. Utomlands styr ofta vikten.
Med husvagn:
– 80 kilometer i timmen. Utom i Frankrike där du får köra 130 på motorvägarna. Med ett certifikat får du köra i 100 på motorvägarna i Tyskland.

(Källa: Transportstyrelsen.)

Här får du campa

Natursvärmare som susar i husvagn eller husbil genom Sverige, och kommer till ett gyllene rapsfält och sjön som blänker, och bestämmer: Här stannar vi! Får man då campa som man vill?
– Ja, så länge du inte kör ut i terrängen, säger Hans Östh på Transportstyrelsen. Du ska hålla dig till väg, rastplatser eller parkeringar, enligt terränglagstiftningen. På allmän, kommunal mark gäller parkering i högst ett dygn. Och man ska förstås följa angivna skyltar.

Testredaktören Thorbjörn Stålenhag på tidningen Husvagn & Camping köpte sin första husvagn 1981, men han har på senare år bytt till husbil.
– Det är enklare, du har nyckeln i fickan – sedan är det bara att resa. Husvagn är trots allt ett större projekt.
Men för en barnfamilj röstar han ändå på husvagn:
– Du får så mycket mer för pengarna, inte minst rymd. Och du sitter bekvämare i en personbil än i en husbil. Och säkrare. De flesta husbilar är inte krocktestade, eftersom ingen lag kräver det.

Förnuft och känsla

Vad är då viktigast att tänka på om man funderar på att köpa?
Lars Jarlerud har arbetat i husbils- och husvagnsbranschen sedan 70-talet, och driver företaget Euro Caravan som gör oberoende besiktningar och värderingar av husbilar.
– Gå på känsla, men var förnuftig, säger han. Du måste känna: Här kommer jag att trivas. Tänk också noga igenom hur ni kommer att använda bilen eller vagnen. Ska ni bara sommarcampa – ja, då behöver ni kanske inte kosta på er vattenburen värme. Det finns en djungel av modeller, och många investerar i mer än de faktiskt behöver. Jag har träffat flera 40-talister som köpt husbil med bäddar åt barnbarnen. Sen kommer de tillbaka och vill byta till en mindre. De upptäckte att barnbarnen lika gärna sov på luftmadrass.
– Att hyra först är ett bra tips.
Lars Jarlerud påpekar att husvagnar och husbilar inte minskar i värde som personbilar:
– Fordonen slits inte som en bil du kör året runt.
Och andrahandsmarknaden är stor; handeln med begagnade husvagnar omsätter fyra miljarder om året i Sverige. Att jämföras med handeln med nya som omsätter 1,5 miljarder.

Komforttrend

Bland nya modeller är komfort en tydlig trend. Inte bara när det gäller de dyraste åken. Även mer “normala” objekt designas och inreds för att ge hotellkänsla – med allt från inbyggda espressomaskiner till handdukstorkare.
Ett tydligt exempel är den mest sålda husvagnsmodellen i Sverige 2011: Polar 560 CTH. För 50 000 kronor extra uppgraderar man den till en “Polar Svit” – med ljuslister, stereo med sex högtalare, ljushylla i barskåpet, svankudde och Super de Luxe bäddmadrass.
– Åtta av tio köpare väljer Svit-tillägget, berättar Michaela Palombo, pr-ansvarig på Polarvagnen.
Eller vad sägs om den nästan nio meter långa husbilen Eura Mobil Integra 850 QB – med tillval som läderklädsel, sminkbord och massagesäng?
Pris: Cirka 1,5 miljoner.

Fyra grundmodeller av husbilar

Alkov. Bred sovplats ovanför hytten. Rymmer flest sängplatser. Passar bra för barnfamiljen. Trend: Minskar.
Skåpbil/Van. Smidig kompaktbil som påminner om gamla folkabussar. Ovanlig i Sverige men blir allt vanligare i södra Europa. Rymmer två personer men finns som fyrbädds. Lätt att köra på slingriga vägar.
Trend: Stillastående.
Halvintegrerad. Bodelen monteras på chassit på en lätt lastbil. Har tagit marknadsandelar från alkovbilarna, och säljs mest i Sverige i dag. Rymmer från två till fyra personer. Trend: ökar
Helintegrerad. Bussliknande, med mest huskänsla. Här finns de största, dyraste och lyxigaste bilarna. Allt vanligare med “drottningsäng” man hissar ner (elektroniskt) över soffgruppen. Trend: ökar
(Källa: Husvagns- och husbilsexperten Lars Jarlerud.)

Prisklasser för husbil

Budget: De billigaste nya börjar på ungefär 450 000 kronor. För 250 000 kronor kan man hitta en bra begagnad.
Mellan: Medianpriset för en ny husbil ligger på cirka 750 000 kronor i Sverige.
Lyx: Uppåt existerar knappt några gränser – det finns vrålåk med marmorgolv, öppen spis och bubbelpool för tiotals miljoner. Men för 1,5 miljoner får du en stor bil med lyxklass vad gäller kök, badrum, sängar och sittgrupper.
Så mycket kostar det – efter köpet

En husbil är betydligt dyrare i drift än en husvagn. Räkna med minst en tusenlapp i månaden för skatter, försäkringar och reparationer.
Motsvarande för en husvagn: 1 500–3 000 kronor/år.

Prisklasser för husvagn

Budget: Eximo säljer de billigaste nya; deras minsta sportmodell kostar 120 000 kronor. Du kan hitta en bra begagnad för cirka 100 000 kronor, och en sliten men funktionell för 50 000.
Mellan: Medianpriset för en ny husvagn ligger på cirka 250 000 kronor i Sverige.
Lyx: För 500 000 kronor får du en rymlig året runt-vagn med hög komfort – som vattenburen centralvärme, effektiv luftcirkulation och påkostad kökslösning med stort kylskåp samt spis med ugn.
Så mycket kostar det – efter köpet
När du kopplar på en husvagn kostar det – grovt räknat – cirka 5 kronor extra/mil i bränslekostnader. Nya husbilar drar cirka 0,9 liter diesel per mil.

Om du ska köpa begagnat – tänk på det här

Checklista enligt Thorbjörn Stålenhag, test­redaktör på tidningen Husvagn & Camping:

  • Fukten är husvagnens/husbilens värsta fiende. Be säljaren visa ett fuktmätningsprotokoll. Vägrar säljaren ska du inte köpa.
  • Gör en noggrann optisk besiktning, som när man köper en personbil. Är du osäker – anlita en sakkunnig, oberoende person.
  • Är du nybörjare – vänd dig till en handlare som är medlem i Husvagnsbranschens Riksförbund; deras vagnar ska vara granskade och nybesiktigade. Å andra sidan kan du då knappast fynda – handlaren säljer aldrig till underpris.
  • På den privata marknaden kan du däremot göra fynd. Pruta oblygt.
  • En husbil kan bullra! Provkör på marschfart, och kör den en längre sträcka så att du är säker på att du – och din familj – är bekväm med hur bilen låter.

Av Victoria Lagercrantz

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top