Du gör inga fynd på mellandagsrean!

En gräll prislapp med bokstäverna REA på överblivna varor gör dem varken bättre eller snyggare. Knappast heller billigare.Brukar du handla på mellandagsrean?

Fakta/Rea

Ord som rea, rabatt, chock och "nu"-pris väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. De ska därför användas med försiktighet.

För att butikerna ska få locka med ordet rea i reklamen, ska försäljningen ske under begränsad tid, varorna ha väsentligt nedsatta priser och finnas i butikens ordinarie sortiment.

Enligt praxis från Marknadsdomstolen bör en rea få pågå i några få veckor eller max två månader.

(Källa: Konsumentverket)

Jag tvivlar på mellandagsrean. Jag tvivlar så pass att jag härmed avsäger mig min medborgerliga shoppingplikt i glappet mellan jul och nyår.

I stället för att trängas i vimlet ute på stan, tänker jag lägga mig på soffan och avnjuta en god bok. Det ska bli skönt.

Ja, jag vet. Min vägran att delta i rearejset gör mig suspekt i omvärldens ögon. Folk blir besvikna när jag inte öppnar plånboken. Någon kanske ringer shoppingpolisen.

Men beslutet står fast. Det bygger på en insikt jag tycks dela med allt fler: reor är för idioter.

Till att börja med kan vi konstatera att reavaror är sådant som redan blivit över och ratats av kunderna. Skor med konstiga färger, jeans med underlig skärning och tv-apparater med tveksam upplösning hör till sånt som reas ut när butikerna rensas från ett års felbeställningar.

En gräll lapp med bokstäverna REA gör knappast att grejorna plötsligt blir bättre, snyggare eller mer behövda. De blir sällan ens billiga, vill jag påstå.

Halva priset för ett par halvsnygga, impulsköpta byxor är fortfarande för dyrt om de hamnar längst in i garderoben efter en eller högst två användningar.

Risken att hetsas till åtskilliga sådana "fynd" är överhängande i reatider. Reor är dyra. De verkliga fynden hör till undantagen bland alla felköp.

I nya boken "Konsten att shoppa" (Ica Bokförlag) slår författaren Johan Stenebo fast att det är bättre att investera i ett par skor för 1200 spänn som man spanat efter länge och verkligen känner för, än att slå till på plötsligt uppdykande reapjuck för 400 spänn.

Kärleken till de dyrare drömskorna gör nämligen att de används ofta och under en lång tidsperiod. Medan reaskorna löper stor risk att snart falla i glömska eller kanske gå sönder.

De "billiga" skorna blir alltså dyrare per användningstillfälle. Klok karl, den där Stenebo.

Även handeln har börjat ta avstånd från reabegreppet. Klädhandeln oroar sig för att de ständiga ropen om rea ska urholka begreppet och leda till samma fälla som elektronikgiganterna fastnat i, med tjocka reabilagor som ger ett närmast desperat intryck.

Ett tecken i tiden är att den stora hemtextilkedjan med ständiga rabatter på 50-70 procent – ni vet vilken – har bytt strategi. Evig rea var ohållbart.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top