Verkstaden upptäckte fel som inte fanns – igen

Bilverkstaden Mobility Motors Sweden har återigen försökt att få Icakurirens konsumentredaktör Kersti Byström att betala för fel på bilen som inte finns.

”Obehagligt att känna sig lurad”

Känslan av att bli lurad är bland det värsta som finns. När det gäller Mobility Motors har det nu hänt mig två år i rad. Om jag inte hade, ursäkta uttrycket, dragit i handbromsen, skulle jag ha blivit uppskörtad på tusentals kronor. Att Mobility Motors sedan vidhåller att man inte gjort något fel, och därmed underkänner fyra bilbesiktningar, är ännu mer anmärkningsvärt.
Hela affärskonceptet går tydligen ut på att locka till sig kunder genom att erbjuda billig ekonomiservice, gärna med prisgaranti: ”Hittar du motsvarande service billigare på något annat ställe, matchar vi det priset.”
När jag väl kört dit min bil, och därmed öppnat plånboken, ringer verkstaden: ”Hjullagret glappar/Det läcker olja. Bilen är upphissad. Mekanikern väntar. Vi behöver ett svar. Bestäm dig nu.”
Att jag vid den senaste servicen fick ”felet” förevisat för mig hjälper föga. Hur ska jag, som är helt okunnig om bilar, kunna bedöma eventuella vibrationer i ett hjullager som inte ens bilprovningen upptäcker?
Den obehagliga känslan av att man försöker lura mig avhjälps inte av service-broschyrens formulering ”Vi bryr oss om våra kunder.”

Kersti Byström

Sommaren 2013 skrev jag en artikel här i Icakuriren om hur Mobility Motors Sweden påstod att min bil läckte olja och därför behövde repareras för minst 3 500 kronor.
Det påstådda felet påpekades vid den årliga servicen men eftersom jag inte hade upptäckt något oljeläckage lät jag bilen gå igenom en trafiksäkerhetskontroll på en bil­besiktningsstation. Där kontrolleras bilen på samma sätt som vid en vanlig besiktning. Resultatet av kontrollen var tydligt: Bilen läckte inte olja. Läs artikeln här >>

Hittar glapp i hjullagret

Hösten 2014 är det dags för en ny service. Eftersom förtroendet hos den gamla verkstaden inte är på topp väljer jag en annan verkstad inom samma koncern. Orsaken är att jag vill använda en verkstad som är auktoriserad av Nissan.
När bilen lämnas in är den nyligen besiktigad utan anmärkning. Trots det får jag nu besked om att det är glapp i hjullagret.
– Det räcker med att jag snurrar på hjulen så känner jag en vibration som inte finns på höger sida. Det brukar tyda på att hjullagret har börjat släppa vid infästningen så att det börjar glappa lite. Har du inte hört att det mullrar bak?
Nej, jag har inte hört något.
– Är det inget som besiktningen borde ha uppmärksammat, frågar jag i stället.
– Det kommer de säkerligen att göra för det är på gång och det kommer att bli värre och värre. När jag håller örat nära så känner jag och hör också ett dånande ljud. Det är inte bra att köra med hjullager som är trasigt.
Bilverkstaden uppmärksammar mig också på det gamla (påstådda) oljeläckaget.
När jag påpekar att flera besiktningar visar att bilen inte läcker olja, blir svaret:
– Det är lite märkligt att besiktningen inte slagit ner på men det kan ju vara så att den (troligen packningen, red:s anmärkning) svettas lite och att det liksom inte rinner ut.
Innan jag lämnar bilverkstaden får jag, förutom notering om “oljeläckage från tråget”, ett kostnadsförslag på “glapp i hjullager vänster bak” på drygt 1 100 kronor.
– Kostnadsförslaget ligger till sista mars men jag tror att det är lite för länge att köra till sista mars. Det är inte bra att köra med hjullager som är trasigt och det blir värre och värre, upprepar servicemannen.

Godkänd på besiktning

När jag strax därefter låter göra en trafiksäkerhetskontroll på ett bilprovningsföretag i västra Stockholm, får jag helt andra besked.
– Det är inget glapp alls. Jag känner inget och jag hör inget, säger besiktningsmannen innan han kollar hjullagret på andra sidan.
– Nej, det är inget fel här heller, hjullagren är jättebra på båda sidor. Man skulle känna vibrationer om det är ett dåligt lager men båda sidor är hur bra som helst. Att de hittar på glapp och påstår att du har missljud, det var fult.
Besiktningsmannen kollar även oljenivån på oljestickan. Oljenivån är perfekt vilket den inte skulle vara om bilen läcker olja. Han hissar sedan upp bilen och konstaterar att det finns lite fukt under motorn men “att det är jättelitet, så litet så det är inget problem och inget att bry sig om.”
Bilen får med andra ord väl godkänt trots Mobility Motors nedslag gällande både hjul-lager och oljeläckage.
Jo, förresten, ett fel upptäcktes: Ljusinställningen på framlysena som pekar fel. Det var för övrigt något som skulle ha ingått i Mobility Motors årliga service. Exakt samma miss gjorde bilverkstaden vid servicen 2013 vilket bilbesiktningen upptäckte efteråt.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top