Under de senaste två åren har Sverige sett en ökning med 1 miljon gästnätter. Statistiken från SCB/ Tillväxtverket sammanfattar förra året och påvisar den viktiga drivkraft svenska campingplatser har inom svensk turism. Under sommaren står de för 44 % av alla gästnätter, en siffra som motsvarar 11 miljoner nätter.
– 2014 var det bästa året någonsin för Sveriges campingplatser, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.
Intresset för att campa i Sverige har aldrig varit större. Men det är inte bara svenskarna som är intresserade av en semester nära naturen, utan även vårt grannland. Av alla norrmän på besök i Sverige, väljer 68 % att bo på en campingplats.
Enligt Tomas Haglund, ordförande i Husvagnsbranschens riksförbund, beror det ökande intresset på att svenskarna blir allt mer bekväma.
– Många väljer att byta ut segelbåten eller sommarstugan mot en husbil eller husvagn för att komma åt det bekväma och flexibla semesterlivet och dessutom få en lång säsong.
Av: Alice Gråhns
Se recept på mat perfekt att äta ute i det fria eller på picknick >>