Guide: Därför vill allt fler skaffa elbil

Tysta, klimatsmarta och nästan gratis att "tanka". Trots dyrare inköpspris överväger allt fler att skaffa elbil. Här är fördelarna och nackdelarna.

Har du lidit av räckviddsångest någon gång? Inte? Då kör du inte en av landets totalt 6 000 rena elbilar. För trots njutningen i att färdas ljudlöst och utan avgaser är det en mardröm att bli stående på motorvägen med tomt batteri och tvingas ringa en bärgare. Elbilarnas räckvidd varierar stort beroende på märke och modell. Från omkring 100 kilometer till cirka 500 kilometer i lyxbilen Tesla.

Obefogad rädsla

Men i praktiken är rädslan för batteristopp obefogad. En elbilsägare som vill köra en längre sträcka kommer av nödvändighet planera sin resa genom att studera en karta över laddstationer (eller låta den inbyggda färddatorn guida dit via GPS). Sett över hela landet är drygt 60 procent av alla bilresor som görs kortare än tio kilometer. 

Bilförarna i Värmlands län kör längst i Sverige med ett genomsnitt på totalt 31 kilometer per dag. Statistiken visar alltså att elbilens räckvidd räcker gott och väl för de allra flesta.

Ökar starkt

I dagarna passerar antalet laddbara bilar i Sverige 20 000 – och försäljningen ökar starkt. I Norge är nästan var fjärde ny bil som säljs en elbil. Landet har planer på att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar år 2025. Österrike redan år 2020. 

Ekonomin då? Sveriges mest sålda elbil, Nissan Leaf, kostar från 277 000 kronor i sitt enklaste utförande. Då är den statliga supermiljöbilspremien på 40 000 kronor avdragen. Nissan erbjuder i dagsläget ingen leasing av elbilar. 

Det gör däremot Renault, vars modell Zoe kostar från 2 700 kronor per månad att leasa och från 216 000 kr att köpa, men då måste du hyra batteriet för omkring 900 kronor per månad. Tesla Model S kostar från 750 000 kronor och populära laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV börjar på omkring 350 000 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie. 

Nya elbilar är alltså dyra i inköp. Å andra sidan ”tankar” du el ur hemmauttaget för omkring en krona milen.

Guide: Därför vill allt fler skaffa elbil
Med en elbil ”tankar” du för omkring en krona milen. Foto: Jerker Norlander/IBL

5 myter om elbilar

1. De är tråkiga att köra.

Tvärtom. Elmotorn gör att de accelererar snabbt och svarar direkt på ”gas”. 

2. Det går inte att köra långt.

Jo, men det tar längre tid. Sveriges mest sålda elbil, Nissan Leaf, har i 2016 Мrs modell en verklig räckvidd pМ cirka 200 kilometer. Det tar sedan en halvtimme att ladda bilen i en snabbladdare längs vägen. Men räkna med att räckvidden minskar med cirka 30 procent i vinterkyla. 

3. Det är svårt att hitta laddplatser.

I srörre orter och längs de stora vägarna är det sällan problem. I nuläget har Sverige totalt 587
publika laddstationer, varav många fortfarande är gratis. Dessutom laddas elbilen nio gånger av tio över natten i hemmaladdaren (som kan vara ett vanligt vägguttag). 

4. Batterierna blir snabbt dåliga.

Den nya generationen elbilar har batterier som är långt mer tåliga än dem som sitter i exempelvis mobiltelefoner. En undersökning har visat att elbilen Tesla Model S tappar bara sex procent batteri-kapacitet efter 10 000 körda mil.

5. Tillverkningen av elbilar är miljövidrig.

Det är sant att tillverkningen av elbilar orsakar ett större koldioxid-utslöpp än tillverkningen av bilar med förbränningsmotor (på grund av det stora batteriet). Men man måste räkna utsläppen under hela bilens livslängd. Livscykelanalyser visar att elbilens sammanlagda koldioxidutsläpp totalt blir omkring 85 procent mindre än bensinbilens. Kalkylen utgår från att man (som i Sverige) laddar med el som inte är framställd av olja eller kolkraft.

Av: Oskar Ekman

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top