Vi provar höstens nya träningsformer

Få ny träningslust, prova något nytt. Icakurirens reporter har testat det allra senaste: zumbadans, den vibrerande plattan och sviktande stavar.


Visa album

Ny termin och ny träningssäsong. Det är lätt att det går slentrian även i träningen. Men för att träning ska bli av och regelbunden måste det vara roligt! De flesta av oss vill inte heller att det ska vara för komplicerat eller ta för lång tid. Naturligtvis ska träningen vara effektiv och allsidig också.

Varje år presenterar gymmen nya träningspass med engelska namn. Oftast är de en blandning av redan etablerade. Även nya träningsredskap kommer ut i butikerna, många finns bara en säsong.

Prova ett nytt pass eller träningsredskap och kan väck liv i lusten och glädjen att träna!

Zumba

Svettigt. fartigt, härligt! Sällan har haft så roligt som under mitt första möte med zumban.

Fötterna och armarna hinner inte alltid med i de smittande latinamerikanska rytmerna. Ibland går jag bakåt när de flesta är på väg framåt men när jag krockar med tjejen bakom möts jag ändå av ett leende för här är stämningen uppsluppen och tempot högt.

Zumban har inte bara drabbat mig utan härjar runt om i världen och har nu nått svenska gym. Det handlar inte om att dansa graciöst utan att ha kul och att röra efter sin egen förmåga. Och om att svettas, för svettig blir du, och kondition får du på köpet. Zumban skapar också en stämning och gemenskap jag sällan har upplevt på ett vanligt gympapass. Vad det är som gör det vet jag inte; musiken, stegen, tempot eller kombinationen.

– Det är så roligt så man orkar av ren vilja, säger tjejen bredvid mig och torkar sig i pannan med tröjan.

Det är trångt i lokalen och på passet hos Stockholm Salsa Dance. På golvet trängs kvinnor i alla åldrar som vill zumbaloss, från tonårstjejer till kvinnor som närmar sig pensionsåldern. Männen lyser med sin frånvaro denna kväll.

Miriam, som leder gruppen, visar hur vi ska snurrar runt med cha-cha-steg, hoppa framåt och bakåt i latinamerikansk hip-hop-takt, göra graciösa handrörelser likt indiska gudinnor till orientalisktinspirerad musik, svänga på höfter och skaka loss rumpor och bröst i takt med rytmerna.

Efteråt är jag glad och nästan rusig av danslycka.

Power plate

Att vibrera sig i form och träna som en rysk kosmonaut är båda snabbt, effektivt och roligt

Jag säger det med en gång; jag tycker vanlig styrketräning på gym är tråkig. Därför lät Power Plate, effektiv styrke- och fitnessträning på mindre än 30 minuter, perfekt för mig.

När jag först ställer mig på plattan känns det ovant och skakigt. Vibrationerna fortplantar sig genom hela kroppen, men är inte obehagliga och jag vänjer mig snabbt. Eftersom skakningarna går både upp-ner, fram-bak och höger-vänster. får även de muskler som annars är svåra att komma åt, jobba. Vibrationerna gör också att belastning på kroppen ökar, ju högre frekvens desto högre påfrestning. Efter att ha gjort armhävningar i endast 45 sekunder känns armarna som gelé och efteråt orkar jag inte es tänka på att göra en enda armhävning till på golvet. På en halv har jag tränat igenom hela kroppen och dessutom fått avslappnande massage. Att varje övning är så kort och effektiv passar mig och gör att jag orkar mer än jag trodde. Styrketräningen blir genast betydligt roligare.

Och dagen efter? Då har jag rejäl träningsvärk!

Bungy Pump

Roligare och tuffare. Bungystavarna utmanar både stela kontorsskuldror och gäddhäng.

Inför skidsäsongen har jag flera år i rad gått med vanliga, stumma stavar, för att barmarksträna inför Tjejvasan. Nu har jag provat Bungy Pump, som är en utveckling av de traditionella gåstavarna. De ser likadana ut men de här stavarna fjädrar. Varje gång jag sätter i staven trycks den ihop en bit. Axlar, skuldror och bål får därför arbeta på ett helt annat sätt och träningseffekten blir större. Dessutom ger stavarna gäddhänget en match. Men tro inte att stavarna endast är för stillsamma promenader. Vill du öka flåset är det bara att höja tempot och jogga eller dubbelstaka dig i uppförsbackar genom att sätta i båda stavarna i vartannat steg.

Att gå med bungy jump-stavar kräver en annan teknik än med traditionella stavar. I stället för att sätta ner staven vid varje steg, sätter du ner staven vart annat eller tredje steg, det gör att det blir mer som skidåkning fast utan skidor.

Förutom bättre kondition, får mina stela kontorsskuldror och rygg en rejäl omgång.

 

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mer att läsa

    Igår
    Vinn tre hotellnätter i Danmark under midsommarhelgen!