Massera varandra och må bra

Knåda, klappa och tryck. Lär dig att massera och gör succé hos kollegorna.


Visa album

Skrivbordsjobb, tunga matkassar, stress och för lite sömn leder ofta till spända axlar och stel nacke. En stunds skön massage lindrar värken och gör dig dessutom lugnare och gladare. Isabel Ball på wellnesscentret Centre of Attention i Stockholm har tagit fram ett smart massageprogram som både du och dina arbetskamrater lätt kan lära sig.

Fördelar med att massera varandra

  • Det är gratis – och trevligt.
  • Den kan ges var som helst, eftersom du är fullt påklädd. 
  • Att ta ansvar för sin egen hälsa är en del av den växande wellnesstrenden.
  • Den är särskilt lämplig för nordbor eftersom kylan försämrar blodcirkulationen, vilket kan leda till att musklerna inte får tillräckligt med syre, värme och näring – och krampar.
  • Den ger snabb lindring mot den värk i axlar och nacke som allt fler får av enformigt eller stillasittande arbete.
  • Ny amerikansk forskning visar att till och med en enda massagebehandling ger mätbara biologiska effekter, som minskade stresshormoner, utöver de muskelavslappnande effekterna som redan är belagda.
  • Minskar kroppens stresshormoner. 
  • Ökar lugn-och-ro-hormonerna.
  • Är smärtstillande.
  • Sänker blodtrycket.
  • Främjar koncentration och intellektuell prestationsförmåga. 
  • Minskar ryggbesvär som smärta, stelhet.
  • Lindrar oro, rastlöshet hos barn med add/adhd.    
  • Minskar aggressiviteten hos ungdomar.
  • Förbättrar kroppsuppfattningen hos anorektiker och bulimiker.

Massage lindrar sjukdomar

  • Stärker immunförsvaret.
  • Främjar läkning (till och med av brännskador).
  • Lindrar symtomen på depression (bättre sömn, mindre oro).
  • Lindrar utslag, eksem, andra hudbesvär.
  • Förbättrar lungfunktionen hos astmatiker.
  • Minskar blodsockernivåerna hos diabetessjuka.

Av: Pina Nilson