Charter med tåg

Järnvägen upplever en renässans. I klimatdebattens fotspår hoppar allt fler på tåget. Testa tågluff eller tågcharter i sommar!

Charter med tåg
Franska höghastighetståget TGV.
Foto: Francois Nascimbeni/Scanpix
Charter med tåg
Spektakulära Glaciärexpressen är en sevärdhet i sig.
Foto: SCANPIX
Charter med tåg
München

För många äldre har Interrailkortet ett magiskt, romantiskt skimmer över sig. Under 1970- och 1980-talet tågluffade hundratusentals européer varje sommar med Interrailkortet runt i Europa. Ryggsäck, sovsäck och kondomer var standardutrustningen.

Under dessa år såldes mer än 300 000 kort per år i Europa. Men det var då.

Kraftiga prishöjningar, försämrade villkor, märkliga zonindelningar fick Interrailkortet att föra en allt mer tynande tillvaro. Och när lågprisflyget kom i slutet på 90-talet var Interraileran definitivt över. Den första Interraileran, kanske man ska säga. I klimatdebattens fotspår har nämligen järnvägen fått en pånyttfödelse.

Från olika håll i Europa rapporteras om ökade försäljningsiffor. SJ går till exempel som tåget (ursäkta uttrycket) och i sommar har man tvingats sätta in flera extra X2000-tåg för att klara efterfrågan.

– Redan innan klimatdebatten i höstas kunde vi märka av en större efterfrågan, men nu har den verkligen tagit fart. Folk verkar ha förstått att tåget är ett mycket miljövänligt sätt att resa, säger Jan Svensson, ansvarig för internationell försäljning på SJ.

I mars kom också glädjebeskedet att de stora nationella tågbolagen skapat ett nytt Interrailkort som gör det möjligt att tågluffa för ungefär samma pris som när kortet introducerades för 35 år sedan.

Några veckor senare lanserade Fritidsresor och SJ tågcharter till Gardasjön i norra Italien.

Allt detta gör att man kan prata om en ny tågluffarvåg i Europa.

– Vi hoppas självklart att nya generationer tar chansen att uppleva Europa på samma sätt som deras föräldrar gjorde. Det är ett fantastiskt sätt att resa. Men självklart hoppas vi också på att den gamla Interrailgenerationen känner sig lockade, säger Jan Svensson.

Interrailkortet

Det nya Interrailkortet gäller runt i nästan samtliga europeiska länder, förutom flera forna sovjetryska republiker och i Albanien som inte har tågförbindelser med övriga Europa. Det finns i flera olika varianter, till exempel 22 dagarskortet där man får ha tio resdagar. Ett sådant kostar 3 300 kronor för resenärer över 26 år, Vill man ha 30 resdagar (som det klassiska Interrailkortet) får man betala 5 520 kronor.
Mer info: www.sj.se

Tågcharter

Fritidsresor har i samarbete med SJ startat tågcharter till Riva del Garda i norra Italien och intresset är stort. De första resorna tog snabbt slut. Det som erbjuds är en traditionell paketresa där boende, transfer och transport (med tåg i stället för flyg) är inkluderat.
Priset ligger på runt 5 000 kronor för en veckas vistelse, varav två dygn går bort för själva tågresorna. Mer info: www.fritidsresor.se

Tre härliga rutter för tågluffen: Biarritz, Basel, Split

Klassiska tågrutter

1. Köpenhamn–Köln–Paris-Biarritz
En klassisk tågluffarrutt som egentligen inte behöver sluta förrän i Algeciras i Andalusien och färjan över till Tanger, men varför åka så långt? I det baskiska hörnet av Europa ligger de storslagna Pyréenerna, rika jordbruksbygder och en rad klassiska och välskötta badorter.

Rutten går med nattåg från Köpenhamn hela vägen till Paris, där man självfallet ska stanna några dagar.
Nästa dag sätter du dig på TGV, Frankrikes höghastighetståg, och susar fram i 300 kilometer till Hendaye vid spanska gränsen. Det finns gott om spännande stopp under sträckan. Bland annat korsar du Loiredalen vid Tours, och i Bordeaux kan du stanna för utflykter till vindistrikten.

Från Hendaye tar du sedan lokaltåg till Biarritz som får bli din bas i några veckor. Här ska du inte ha bråttom eller drabbas av utflyktsångest, utan leva franskt badortsliv. Gå på morgonmarknad i Les Halles, somna på stranden och frossa i ostron.

2. Köpenhamn–Basel–Schweiz Runt
Det går ju inte att säga annat; Schweiz är järnvägsfantasternas himmelrike på jorden. Här finns allt. Superslickade höghastighetståg, lyxiga panoramatåg, rälsbussar som klättrar rakt upp som bergsgetter… och så alla dessa fondtapetsvyer.

Så vill du verkligen ägna semestern åt tåg är det hit du ska åka.
Bästa sättet är åter att ta sig ner med nattåg från Köpenhamn till Basel som du kommer till på morgonen runt nio. Efter en snabb frukost så drar du allt djupare in i Schweiz, närmare bestämt modelljärnvägarnas centralort Chur i kantonen Graubunden.

Här kan du välja mellan att ta Glaciärexpressen till Zermatt och stanna där några dagar för att vandra upp till foten av själva Matterhorn. Bo kan du göra på
designerhotellet Omnia. Se till att du får plats i panoramavagnarna på Glaciärexpressen.

Eller så luffar du omkring på den rätiska järnvägen i landets sydöstra hörn. Här kan man åka fram och tillbaka på sanslöst vackra järnvägssträckor, mellan italienska småstäder som Tirano och klassiska skidorter som St Moritz (där du ska testa carpaccion på alprustika Restaurant Engadina).
Skulle du nu få nog av detta höghöjdsluffande kan du ta dig till Lugano och Milano och vidare ner till den italienska Rivieran.

3. Köpenhamn–München– Salzburg–Split
En vacker och omväxlande tågsemester. Från Köpenhamn tar du nattåg till München och kommer fram på förmiddagen. Här stannar du en dag för att göra det klassiska: dricka weissbier (veteöl) på till exempel Weisses Brahaus.

Nästa dag börjar äventyret. Ta tåget till Salzburg som brukar föräras titeln Alpernas vackraste stad. Här kan du lugnt stanna en tid. Bland annat för att strosa runt i staden, men också för att utnyttja ditt tågluffarkort och besöka de närbelägna skidorterna, för att prova på alpvandring.

Nästa sträcka är nästan lika vacker; den går genom Österrike och Slovenien till Zagreb i Kroatien. Sedan hoppar du på nattåget och vaknar upp i Split vid Adriatiska havet. Här finns vackra kyrkor, gränder och blankslitna torg. Den öppna matmarknaden är snudd på orientalisk och på hamnpromenaden Riva ligger italienska kaféer vägg i vägg.

Om badsemester lockar, fortsätt ut med båt till Hvar, Vis eller någon av de andra öarna för en veckas skön avkoppling.

Av: Anders Falkirk

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top