Vilken matkedja är mest eko och reko

Vi svenskar köper allt mer ekologisk och rättvisemärkt mat – så mycket att varorna inte räcker till. Så här långt har din matkedja hunnit med sitt hållbara sortiment.

Utbudet av miljö- och rättvisemärkta produkter ökar stadigt – och det är precis så vi vill ha det. Allt mer medvetna konsumenter handlar allt mer ekologisk och rättvisemärkt mat och det är bara för handlarna att hänga med. 

Under 2014 ökade den ekologiska matförsäljningen i Sverige med 40 procent och under 2015 med 39 procent – den snabbaste ökningen i världen. Idag står ekologisk mat för 7,7 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Efterfrågan är så stor att handeln ibland har svårt att få fram varor.

Alla de stora livsmedelskedjorna arbetar idag med hållbarhet inom miljö, ekologi, etik och hälsa. Och även om det kräver engagemang och ofta kostar extra, både för kunder och företag, verkar matkedjorna anse att det är enda rätta på sikt. Detta både för att möta efterfrågan och för att det är framtidens sätt att arbeta.

Läs mer: Därför ska du skriva för hand

– Tyvärr är priset väldigt viktigt i vår bransch så det är inte alltid lätt att byta till produkter som kostar mer. Skulle vi ta bort all konventionell mat skulle vi antagligen inte finnas kvar alls till slut, så det gäller att hitta en balans för sortimentet. Samtidigt är det en stor och viktig del av Hemköps varumärke att vara ett schyst företag, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp. 

Maria Smith, miljöchef på Ica, tror också att hållbart företag-ande är framtiden. 

– Vi ser det som rätt väg att gå, även affärsmässigt. Ica har funnits i snart 100 år och vi vill finnas kvar minst lika länge till. Då måste vi arbeta hållbart på alla områden, säger hon.

“Engagemanget avgörande”

Läs mer: Här hittar du billigaste ekomaten

Lidl insåg att vissa konsumenter valde bort dem eftersom man saknade svensk och ekologisk mat. 

– Nu har vi jobbat hårt för att förbättra sortimentet och idag är tio procent av försäljningen av frukt och grönt på Lidl ekologisk, säger Lidls hållbarhetschef Katarina Rosenqvist.

– Engagemanget är förstås avgörande för resultatet. De butikschefer som är engagerade i ekologiskt säljer också mer ekologiskt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

I år fyller Coops egna varumärke Änglamark 25 år. 

– Hållbarhetsarbetet kräver stor kunskap. Vi kan inte bara följa den senaste trenden eller dieten. Vi håller oss till vetenskap. Många människor är till exempel överviktiga och då kan vi bland annat få fler att välja mer frukt och grönt, säger Louise König.

I debatten kring maten kommer nya frågor ständigt upp, som tillsatser, klimatpåverkan, djurhållning och GMO, genmodifierad mat.

Genom branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel kan de fem stora livsmedels-kedjorna Ica, Coop, Axfood (Willys, Hemköp), Bergendahls (City Gross) och Lidl arbeta fram gemensamma överenskommelser. En handlar till exempel om att ta bort azofärgämnen, en om onödig antibiotikaanvändning och en om att gå över till hållbart producerad palmolja.

Efterfrågan driver på

– Svenska konsumenter är mycket medvetna och ställer höga krav på sina livsmedels-butiker, säger Katarina Rosen-
qvist på Lidl. Vi har ett fokus på ekologi och djurhållning, kanske beroende på vår närhet till naturen. I södra Europa ser man mer fokus på sociala frågor.

– Jag tror att det är många som känner att matinköpen blir ett enkelt sätt att påverka. Vi går till politiska val vart fjärde år, men handlar mat gör man flera gånger i veckan, säger Louise König på Coop.

Lever som de lär

Företagsrepresentanterna vi pratar med verkar till stor del leva som de lär – utan att vara “perfekta”.

– Visst blir det halvfabrikat ibland. Så ser ju livet ut. Men då är det ju viktigt att det finns bra sådana produkter, säger Louise König. 

– Hemma hos mig äter vi ekologiskt så långt det bara går, säger Sven Skarlöv på Hemköp. Mina barn har lärt sig att hitta ekomärkningen. Dessutom är min fru vegetarian sedan 20 år och har nyligen blivit vegan, så vi har många diskussioner om vad vi äter. 

– Jag gör mitt bästa utifrån den kunskap jag har, men jag är inte perfekt, säger Maria Smith på Ica. Vi har börjat äta mer vegetariskt hemma men det händer ändå ibland att mina barn får färdiga köttbullar. 

Vilken matkedja är mest eko och reko

Ica

Vad har ni för policy kring matinköp?

Det ska vara enkelt för kunden att välja bra mat utifrån kvalitet, hälsa, ekologi, etik och klimatpåverkan.

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Vi vill erbjuda ett bra utbud och att förmå konsumenterna att välja det. Vi har t ex utvecklat kategorin färdigrätter med allt fler ekologiska alternativ. Flera butiker är Svanenmärkta. 

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

6,5 %

Eget miljövarumärke.

I love eco.

Vilken matkedja är mest eko och reko

Coop

Vad har ni för policy kring matinköp?

Vår verksamhet ska alltid stå i samklang med vad medlemmarna prioriterar. Hälsosamt och hållbart går hand i hand. 

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Alla våra 650 butiker i Sverige är Krav-certifierade. All fisk är miljömärkt. 85 % av allt kött är svenskt. För tre år sedan börj-ade vi med “veckans ekovara” där man sänker priset på en ekologisk vara. 

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

9,2 %

Eget miljövarumärke.

Änglamark.

Vilken matkedja är mest eko och reko

Hemköp

Vad har ni för policy kring matinköp?

Vi vill inspirera till matglädje och ge en hög servicenivå till kunder som söker variation, valmöjligheter och bra kvalitet. 

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Vi jobbar för att det ska finnas ekologiska alternativ i alla produktkategorier. Vi säljer t ex bara ägg från frigående höns och bara ekologiska bananer. Alla manuella fiskdiskar är MSC-certifierade.

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

8,1 %

Eget miljövarumärke.

Garant Eko.

Vilken matkedja är mest eko och reko

Willy:s

Vad har ni för policy kring matinköp?

Vi ska underlätta för medvetna kunder genom ett miljöanpassat sortiment av hållbarhetscertifierade varor och långtgående djurskydd. 

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Ökar ständigt det ekologiska sortimentet. Säljer bara ägg från frigående höns och har valt bort vissa varor som är skadliga ur miljösynpunkt. Alla butiker är märkta med Bra Miljöval.

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

Drygt 5 %

Eget miljövarumärke.

Garant Eko.

Vilken matkedja är mest eko och reko

City Gross

Vad har ni för policy kring matinköp?

Vi vill göra det enklare att göra medvetna val av god mat som gör gott. 

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Allt färskt kött är svenskt. Alla styckavdelningar är Krav-
certifierade. Säljer endast ekobananer. Arbetar mot att alla butiker ska vara Svanen-märkta (någon återstår). 

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

5,3 % 

Eget miljövarumärke.

Nej. (Sponsrar märkningen Äkta vara.)

Vilken matkedja är mest eko och reko

Lidl

Vad har ni för policy kring matinköp?

Högsta kvalitet till bästa pris. 

Hur jobbar ni kring ekologisk mat?

Antalet ekologiska, Fairtrade-märkta och svenska varor ökar stadigt. All fryst, vildfångad fisk är MSC-märkt. Alla ägg från frigående höns, alla bananer är ekologiska och märkta med Fair-
trade eller Rainforest Alliance.

Hur stor del av matförsäljningen är ekologisk?

Cirka 2,4 %

Eget miljövarumärke.

Biotrend.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top