Företag tar betalt för gratistjänster – så skyddar du dig från dyra fakturor

När du ska göra enkla ärenden på nätet, som att säga upp en prenumeration eller få personbevis, är det lätt hänt att du hamnar hos aktörer som erbjuder att fixa dem åt dig. Har du otur kan du behöva betala flera hundra kronor – för tjänster som egentligen är helt gratis.

Att kunna fixa allt fler ärenden på nätet har blivit en bekvämlighet för många. Men när du går in och googlar en enkel tjänst som ”säga upp prenumeration” eller ”adressändring” bör du se upp. På nätet finns många aktörer vars sajter är förvånansvärt lika myndigheternas, med snarlikna namn, utseende och formuleringar som erbjuder att göra ärenden åt dig. En ”hjälp” du i värsta fall kan behöva betala flera hundra kronor för. Det handlar om tjänster som i själva verket är gratis, eller billigare, om du vänder dig direkt till rätt myndighet eller företag. 

Företagen hamnar överst i sökresultat

Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter känner väl till fenomenet. 

– Som konsument behöver du vara uppmärksam. Dessa aktörer är duktiga, de köper sökord på Google och hamnar överst i ditt sökresultat. Att man klickar på första bästa länk är lätt hänt. I förra veckan hade vi kontakt med en person som hade velat gå ur Kivra, som trots samtal med Kivra på telefon ändå hamnade på fel sida. 

Christina Fransholm. Foto: Nils Petter Nilsson

Denna typ av företag utnyttjar det faktum att alla inte känner till att tjänsten är gratis, eller att man anlitar dem genom förväxling. 

– De dyker upp, kör på tills de får Konsumentverket på sig. Och så återuppstår de, i ny tappning. Ett tag var det mycket tal om att slippa kyrkoavgiften. Då blev plötsligt ”tjänsten”, att gå ur Svenska kyrkan, synlig. De har ofta koll på omvärlden, vad konsumenter vill ha hjälp med. 

Kontrollera hemsidan och läs villkoren

Tjänsterna kan handla om att ”hjälpa till” att beställa personbevis, EU-försäkringskort, registreringsskylt till bilen eller utdrag ur belastningsregistret. Liknande erbjudanden kan dyka upp som sms och på Facebook.

– Det gäller att noga kontrollera: vad är det för sida du går in på? Tar de betalt?  Klicka upp och läs villkoren, råder Christine Fransholm.

Ofta fyller företaget bara i ett formulär och tar rejält betalt för det, vilket drabbar utsatta konsumenter hårt.


LÄS ÄVEN: Lotte om oseriösa företag: ”Erbjudandet behöver inte ens låta för bra för att vara sant”


Är inte olagligt

– Vissa vet inte ens att de använt en tjänst som kostar. Och det är orimligt dyrt, mot vad du får. I vårt senaste fall handlade det om 400 kronor. Sen kommer en faktura du inte förstår som kan bli liggande, det blir påminnelse och inkasso och så är du uppe i 800 kronor. 

Att ta betalt för tjänster på detta sätt är dock inte olagligt. Men det finns sajter som utformats för att se ut som en myndighetssida, där aktören blivit stämd av Konsumentombudsmannen, KO för att bryta mot marknadsföringslagen.  

Gå direkt till myndigheten eller företaget

Christine Fransholm råder att alltid i första hand gå in direkt på ansvarig myndighets eller företags sajt. 

– Om du ska flytta, gå då in direkt på Skatteverket – folkbokföring och din adress hänger ju ihop – så du vet att du har att göra med en seriös part, istället för att googla i tomma intet och hamna fel.

Christine Fransholm passar på att varna för att vissa företag också vill få dig att avsäga dig din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar. 

– Det kan ligga insmuget i villkoren, som många godkänner med ett kryss, utan att läsa

Så skyddar du dig – 7 tips

1. Kontrollera hemsidan

Om du googlar en tjänst, kontrollera alltid noggrant organisationen du får i sökresultatet. Är det den riktiga myndigheten eller någon som utger sig för att vara det? 

2. Länkar som hamnar högt upp i sökresultat kan vara köpta

Tänk på att ”sponsrade”, dvs köpta, länkar ofta hamnar högst upp i söklistan på Google. Där dyker ofta betaltjänster upp vilka kan vara vilseledande.

3. Läs villkoren innan du beställer

Läs det finstilta innan du beställer. Tar webbplatsen ut någon avgift för tjänsten? Avsäger du dig din ångerrätt? 

4. Kolla om företaget är seriöst

Kolla upp om företaget är seriöst på Se.trustpilot.com 

5. Kolla upp vem som ligger bakom en webbplats

På Internetstiftelsen kan du kolla upp vem som ligger bakom en webbplats. Internetstiftelsen.se/domaner

6. Var restriktiv med att lämna dina uppgifter

Var alltid restriktiv med att lämna ut dina uppgifter på okända webbsidor. Har du en gång tackat ja är risken stor att du får nya erbjudanden. 

7. Anmäl till Konsumentverket

Anser du att du blivit lurad? Anmäl till Konsumentverket. 

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top